Kúsok z histórie bicyklového kolesa

Úvod O kolesáchKúsok z histórie bicyklového kolesa

História bicyklového kolesa


Kolesa sú podstatou bicykla. Ak sa odoberú všetky ostatne súčiastky a časti bicykla stále máme bicykel. Ak však odoberieme aj kolesá prídeme aj o bicykel. Všetko čo ostane je len súbor pozváraných trubiek. Podstatne sú kolesá. Vytvárajú spojenie medzi jazdcom a zemou, poskytujú rýchlosť, oporu, obratnosť a stabilitu. Kolesa rozhodujú o tom, čí v kritických momentoch uspejeme alebo nie.

 

Koleso ako také bolo objavene už veľmi dávno, ale nie tak dávno bolo objavene aj koleso bicykla tak ako ho poznáme dnes. Zaslúžil sa o to najväčší britský vynálezca a génius mechaniky, o ktorom ste asi nikdy nepočuli – James Starley. V roku 1870 si James Starley spolu s Williamom Hillmanom dali patentovať bicykel Ariel. Okrem mnohých technických zlepšení robí bicykel Ariel medzník v dejinách bicykla najmä svojím predným kolesom. Starley ako prvý pochopil možnosti kolesa, ktoré o rok skôr vyvinul pre bicykle Eugene Meyer. Meyer bol pravdepodobne prvým, kto vyvinul pre bicykel koleso s klesajúcim závesom alebo „napínacie koleso“. Napínacie koleso pracuje tak, že drôtené špice sa pri výrobe kolesa pevne napnú. Všetky špice naraz priťahujú náboj, no sú v rovnováhe, takže náboj a ráfik zostávajú pevne pohromade.

 

Takto potom každá špica neustále plní svoju úlohu pri podpore náboja náboj nie je podopieraný spodnou špicou, ale skôr akoby „zavesený“ z vrchu ráfika. Výhodou napínacieho kolesa je jeho pohodlnosť. V silno napnutých drôtených špicoch vzniká takzvaná suspenzia. Napínacie špice pohlcujú otrasy z cesty oveľa lepšie než pevné špice. Jeho hlavnou výhodou bolo však podstatné zníženie hmotnosti, čo bolo rozhodujúce. Starley však pokračoval v experimentovaní s napínacím kolesom a v roku 1874 vyvrcholilo jeho snaženie skonštruovaním „kolesa s tangenciálnymi špicami“. Toto bol Starleyho najväčší úspech a od tohto roku sa takmer všetky kolesá na svete vyrábajú metódou tangenciálneho kríženia špíc. Túto novotu si neskôr vypožičal aj motocyklový, automobilový a letecký priemysel.

 

Koleso s tangenciálnymi špicami funguje na rovnakom princípe ako napínacie koleso s tým rozdielom, že hnacia sila sa z pedálov na ráfik prenášala oveľa účinnejšie, keďže koleso bolo vystužené. Špice sa križujú pod istým uhlom a každú špicu je možné napínať samostatne a koleso sa tak mohlo nastaviť radiálne správne (dokonale kruhovo) aj laterálne správne (steny ráfika sú dokonale ploché, a teda nevyvolávajú rozkmitanie kolesa). 

 

Copyright 2016 - 2024 © Vypletanie kolies na bicykel - Vypletane kolesa - KostraWheels Maxxis