Úzky verzus široký ráfik
Úzky verzus široký ráfik.
Za širší rafík môžeme pokladať ráfiky 24mm široké a širšie. Úzke ráfiky sa pohybujú od 19-23mm. Profil pneumatiky oveľa lepšie vynikne na širšom ráfiku ako na užšom, obzvlášť pri nízkom tlaku v pneumatike. Širšie ráfiky taktiež poskytujú oveľa lepšiu stabilitu a istotu v ovládaní biku obzvlášť potrebnú pri off-road jazdení.
Všeobecné platí že širšie ráfiky majú dvojitú výhodu – znižujú valivý odpor a zlepšujú aerodynamiku.
Znižujú valivý odpor - širšie ráfiky poskytujú lepšiu oporu širším plášťom (25mm a širšie). Širšie plášte pri otáčaní redukujú valivý odpor v porovnaní s užšími plášťami nafúkanými na rovnakú hodnotu. Nafúkanými na rovnakú hodnotu znamená, že 25mm plast ma menší valivý odpor ako 23mm plast, ak je tlak v pneumatike rovnaký pre oba plášte. Plášť na širšom ráfiku sa deformuje menej, čím znižuje valivý odpor v porovnaní s užšími plášťami. Na základe tohto sa dá povedať, že širší je lepší, ale táto výhoda je podmienená tlakom v pneumatike.
Zlepšená aerodynamika - širšie ráfiky poskytujú lepšiu mechanickú podporu širším pneumatikám a sú potrebné, aby sa prúdenie vzduchu opäť prichytilo k ráfiku. Týmto sa zlepšuje aerodynamika kolesa.
Záver - širšie ráfiky na kolesách poskytujú okrem lepšej aerodynamiky a zníženého valivého odporu aj zvýšenú stabilitu a lepšiu ovládateľnosť. Takže je širší ráfik lepší ako užší? Odpoveďou je jednoznačné áno.